top of page

최만길 개인전




최만길 개인전


2022. 10. 5 ~ 10. 11


제3전시실



전시전경







최만길 Choi, Mangil / 작가노트

기억, recollection

지난 60여 년 동안 수많은 사람들과 얽혀 살면서 좋았던 기억들도 있고 나빴던 기억들도 있다. 그중 오랜 시간을 거쳐와도 바래지 않고 내 속에서 살아 숨 쉬는 것에 새로이 의미를 부여하고 표현하기란 결코 쉬운 일이 아니었다.

전생과 현생의 기억 또는 혼백이 한데 어울려 춤을 추는 것처럼 표현하고자 했다. 한지를 파내며 릴리프를 주어 입체감이 나도록 하였으며, 그림의 기본인 선과 면을 모티브로 하여 단순화된 점, 선, 면, 형 등을 강렬한 단색을 사용해 화려하고 열정적인 색채로 표현하려 노력했다.

추상 형태로 변화하는 색채의 단순화와 특별한 한지 작업을 통해 새로운 단색화의 세계를 추구하려 한다.

The intention of the work is to express the dancing of memories and spirits- the harmony of past lives as well as of the present. Three-dimensional effects of the work was created by relief engraving on the Hanji(Korean traditional paper). Inspired by the lines and planes from the basic of arts, such simplified points, lines, planes, and shapes with intense solid colors on the work were to impress passionate and splendid coloring.

최만길 崔萬吉 Choi, Mangil / 작품 설명

어느 날 나는 나만의 풍경을 찾았다. 그 표현을 위해 무수히 많은 재료의 물성을 연구하기 시작했다. 한지 위에 펼쳐진 선과 색의 형태를 혼합했다. 형태는 언어가 되고, 조형의 미로 표현되어, 마침내 나만의 풍경이 되었다.

지난 60년의 삶을 돌이켜본다. 수많은 사람과 얽히며 좋았던 기억도 있었고, 나빴던 기억 또한 있었다. 그 기억을 표현하기란 결코 쉬운 일이 아니었다. 그러나 한지 작업에 몰두하며, 나는 자연스럽게 기억의 흔적과 하나가 될 수 있었다. 때로는 언어를 붙이고, 또 지우기도 했다. 마치 전생과 현생의 혼백이 뒤엉켜 춤을 추는 듯했다. 지금 나의 풍경을 찾게 된 이 순간이야말로 내 작품 활동 중 가장 중요한 시기가 아닐까 생각해본다.

지난 생의 업장을 풀어내는 윤회의 천도는 시작되었는데, 나의 작업은 언제 마침표를 찍게 될 것인가 자문한다. 본래 만물은 마지막도, 시작도 없고, 업장도, 윤회도 없는 것이다. 다만 스스로 짓고 허물고 할 뿐이다. 나의 작업 과정 또한 이 같은 맥락이라 생각한다.

그러므로 나의 작업은 끝없이 진행되며, 풀어나가고, 노력할 뿐이다.

The Scene of My Own

I found The Scene of My Own one day. For the purpose of its expression, I had been searching for various kinds of materials and their nature.

I composed patterns of line and color which spread over on Hanji(traditional Korean paper). Patterns become language, and being modeled, eventually developed into The Scene of My Own. It seems to me that, 60 years on, my life had not only sweet memories but bitter with numerous people I have ever met. It is not an easy thing to express these memories. However, devoting myself to work on Hanji, I realize that I'm harmonizing with trace of my memories. At times, languages were added, and deleted, as if spirits of previous life and present life, which tangled up with each other, are dancing around.

I consider now, the very moment when I found The Scene of My Own is the most important time of my whole works. I guess when it would face the end, while karma of previous life has been transformed. There are not any end or start, karma or death and rebirth, among all things, just transforming its existences. I suppose my work goes on the same way. Hence I would like to define my work is endlessly progressing, transforming, and striving.


bottom of page